Brev:
Nutramigen og hård mave - 5 mdr.
11. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Nutramigen og hård mave - 5 mdr.
Hej Helen
Har skrevet til dig tidligere angående min datters mave. Mens jeg ammede (dette gør jeg ikke længere) fik jeg af min læge at vide, at det var ok at drikke Thea Bona te, idet jeg lider af træg mave. Det gjorde jeg igennem mange uger, men stoppede, da jeg begyndte at fornemme at det gik i mælken.
Nu får hun alene mælkeerstatning Nutramigen - men har meget træg mave. Der kan gå 3-4 dage, hvor hun ikke har afføring, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre.
Hun spiser ca. 800 - 1000 ml. hver dag og vi forsøger at give hende vand ved siden af - det er hun dog ikke meget for (forsøger at blæse bobler i sutteflasken i stedet... :-).
Jeg er begyndt at komme 10 ml. vand ekstra i hendes flasker (á 180 ml) - så hun derved får vand på denne måde.
Vi har et par gange måtte ty til Lactulose - men har læst, at det er vanedannende og vil helst undgå det.
Vi har også prøvet sveskemos, det spytter hun dog med væmmelse ud - har derfor fortyndet det med vand ca. 2-3 tsk. til 100 ml. vand. Men ærlig talt, så prutter hun bare af det, det ser ikke ud til at virke - vi har prøvet et par uger nu.
I dag er det 2 dage siden, at hun havde afføring, og hun har her til formiddag forsøgt at presse, dog uden held - jeg har i dag givet hende 20 ml. ekstra vand til 180 ml. flaske mælkeerstatning.
Sidste uge måtte vi give hende Lactulose og da hun endelig kom af med det var det første som grønt ler - derfor tænker jeg, at det hun skal have er vand - men hvordan?
Håber du kan hjælpe - aner ikke hvad jeg skal gøre?
Hun får ikke andet end Nutramigen endnu.
Må lige fortælle, at hun trives rigtig rigtig godt - er glad og følger sin vægtkurve. Ved sidste vejning (for ca. 5 uger siden) vejede hun 6,6 kg. og er 64 cm lang (vejede 3370 da hun blev født og var 50 cm lang).
Ofte undrer det mig, at hun ikke virker generet af ikke at have afføring - for det er ikke så tit, at hun virker berørt af det - ellers læser vi hende ikke rigtigt.
For at hjælpe hendes mave 'cykler' jeg med hende et par minutter, hver gang jeg skifter hende og gør det jævnligt, når vi hygger. Derudover giver jeg hende bad et par gange om ugen og hun får massage, enten inden badet (med olie) eller efter når jeg smører hende ind.
Er dog lidt usikker på, hvordan jeg bedst masserer hendes lille mave, hvis jeg skal hjælpe hende med at komme af med afføring - har du en god vejledning?
Vil det være en god ide at begynde at introducere hende for frugtmos - tænker at jeg kunne lave noget med banan, æbler og svesker - så hun ikke får sveskemosen kun (som hun ikke kan li') - eller vil det give hende endnu flere probler?
Må lige spørge om noget andet - når jeg giver hende en bidering af den ene eller anden slags, gør hun nogle gange det, at hun nærmest bliver gal på den - hun holder krampagtigt fast i den og siger underlige lyde - tager den ikke i munden som hun ellers gør med alt - men kigger vredt på den og holder den i strakt arm foran sig og brokker sig - er det fordi hun ikke synes den er sjov, eller er det fordi hun ikke ved, hvad hun skal gøre med den - eller hvorfor gør hun det??? :-)
Ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
Mette